Zorg binnen onderwijs

Specialistische zorg binnen onderwijs

Specialistische Zorg Binnen Onderwijs (SZBO) maakt het mogelijk om leerplichtige kinderen die dreigen vast te lopen een dusdanige ondersteuning te geven zodat zij kunnen blijven deelnemen aan het onderwijs.

Het kan hierbij gaan om emotionele problematieken, ontwikkelingsachterstanden of andere gedragsproblemen. Wij zien dat er in de thuis- of schoolse situatie vaak al een tijd signalen zijn die duiden op (dreigende) problemen en zorgen over een leerling. Dit uit zich op verschillende manieren. Zowel de teruggetrokken als de zeer uitgesproken leerling kunnen achter dat gedrag flink worstelen met hun persoonlijke ontwikkeling.

Bij SZBO gaat het om persoonlijke begeleiding binnen en buiten een klassikale situatie die geheel aansluit op de behoeften, mogelijkheden en onmogelijkheden van het kind. We onderzoeken samen met leerling en systeem wat helpend gaat zijn om zo goed mogelijk op een juiste plek weer tot ontwikkeling te kunnen komen.

Vanuit Prolis willen wij de kennis en kunde van specialistische zorg, laagdrempelig inzetten in het onderwijs. Wij zien dat er in de thuis- of schoolse situatie vaak al een tijd signalen zijn die duiden op (dreigende) problemen en zorgen over een leerling. Dit uit zich op verschillende manieren. Zowel de teruggetrokken als de zeer uitgesproken leerling kunnen achter dat gedrag flink worstelen met hun persoonlijke ontwikkeling.

 

Doel

Wij geloven erin dat door vroegtijdig hulp en ondersteuning te bieden problemen op latere leeftijd kunnen worden beperkt of wellicht zelfs worden voorkomen. Daarom werken de professionals van Prolis en van andere instellingen samen om de leerling en zijn netwerk zo goed als mogelijk te ondersteunen.

 

  • Op school houden wij direct contact met het zorgteam (leerlingbegeleiders ,jeugdartsen, leerplichtambtenaren, schoolmaatschappelijk werkers) en betrokken mentoren om uitvoering te geven aan een eenduidig plan in de begeleiding van de leerling.
  • Buiten school hebben we contact met ouders, broertjes, zusjes en andere belangrijke familieleden, vrienden en overige netwerkleden.
  • Contact met andere zorgprofessionals zoals een huisarts die het gezin vaak al lang kent.

Voor wie

De methode is voor alle leeftijden geschikt en wordt dan ook zowel op voorschoolse opvang, basis en middelbare scholen ingezet. Ook binnen het vervolg onderwijs zowel op MBO, HBO als WO vinden wij altijd mogelijkheden om er extra te kunnen zijn.

Wat kun je verwachten

  • Advies en consultatie in het gezamenlijk aanpakken van de vragen en problemen.
  • Praktische inzet van reguliere begeleiding op school. Een aantal uur per week in de klas een vaste begeleid(st)er die naast de leerling staat om te werken aan doelen. Het zwaartepunt ligt in de sociaal emotionele ontwikkeling; hoe maakt hij vriendjes, wat maakt dat ze haar hand niet durft op te steken en hoe kunnen we de leerlingen ondersteunen in het moment zelf om dit te gaan leren. Maar ook plannen en structureren en omgaan met overgangsmomenten zijn belangrijke punten die in ZBO vaak terug komen.
  • Inzetten van specialistische begeleiding in de thuissituatie.
  • Overbruggingszorg als’ tweede of derdelijns’ behandeling wenselijk is.

Samenwerking met school en thuis

SZBO maakt het mogelijk om middels een integraal plan, gerelateerd aan de zorgvraag, aanvullend te zijn op wat school kan bieden. Naast begeleiding en ondersteuning van de leerling, bieden wij ook psycho-educatie voor docenten. De intensieve hulp die tijdelijk kan worden ingezet kan voorkomen dat kinderen te vroeg worden doorverwezen naar het speciaal onderwijs of thuis komen te zitten. Vanzelfsprekend wordt het plan gemaakt in afstemming met onderwijs en alle betrokkenen.

Systeemgericht

Vanuit Prolis willen wij de kennis en kunde van specialistische zorg laagdrempelig inzetten in het onderwijs. Wij werken systemisch, wat wil zeggen dat wij de verschillende domeinen, thuis, school, ouders, kind en vrije tijd betrekken. Hierbij zijn we altijd in verbinding met thuis.

 

Wij geloven erin dat door vroegtijdig hulp en ondersteuning te bieden problemen op latere leeftijd kunnen worden beperkt of wellicht zelfs worden voorkomen. Daarom werken de professionals van Prolis en van andere instellingen samen om de leerling en zijn netwerk zo goed als mogelijk te ondersteunen.

 

  • Op school houden wij direct contact met het zorgteam (leerlingbegeleiders ,jeugdartsen, leerplichtambtenaren, schoolmaatschappelijk werkers) en betrokken mentoren om uitvoering te geven aan een eenduidig plan in de begeleiding van de leerling.
  • Buiten school hebben we contact met ouders, broertjes, zusjes en andere belangrijke familieleden, vrienden en overige netwerkleden.
  • Contact met andere zorgprofessionals zoals een huisarts die het gezin vaak al lang kent.
  • Contact met consulenten buurtteams/ sociaal wijkteams

Waar

Wij gaan aan de slag met leerlingen die door hun gedrag opvallen. De professional observeert in de klas, begeleidt leerlingen, ondersteunt mentoren en helpt ouders thuis met de vertaalslag van school naar thuis. Deze laagdrempelige manier van zorg is succesvol. Leerlingen kunnen dankzij dit maatwerk langer op school zijn, zonder overgeplaatst te hoeven worden.

Brugfunctie

Onze insteek is met name om vanuit een zorgoogpunt te kijken naar de prestaties van een leerling op school. Het onderwijs is zeer kundig in het tijdig anticiperen van (dreigende) leerproblemen. Echter als er meer speelt bij de leerling, in de thuissituatie of op school dan heeft school maar een beperkt aantal middelen om in te zetten voor de leerling. Graag maken wij een brug tussen onderwijs en laagdrempelige professionele hulp binnen de overige leefdomeinen van de leerling.

Het is voor ons als aanbieders van zorg belangrijk goed af te stemmen met gemeente en het samenwerkingsverband over de balans tussen onderwijs en zorg.

Meld u vandaag nog aan

U kunt zich zeer gemakkelijk via onze website aanmelden. Na uw aanmelding nemen we contact met u op voor het plannen van een vrijblijvend klikgesprek.

aanmelden