Runningtherapie / Prolisrun

Hardlopen is goed voor lichaam en geest. Onderzoek heeft aangetoond dat hardlopen somberheid, depressieve klachten en spanningsklachten vermindert.
Tijdens het hardlopen worden bepaalde stoffen zoals endorfine aangemaakt, die een stress-verlagend effect hebben en zorgen voor een prettig gevoel. Daarnaast is het zo dat het behalen van gestelde doelen, bijvoorbeeld een half uur lopen, een positief effect heeft op je zelfvertrouwen. Het hardlopen in een groep zorgt ook voor sociale contacten, waardoor je ook op dit vlak je vaardigheden kunt verbeteren.

Runningtherapie

Het therapeutisch inzetten van een duurloop onder begeleiding van een psychomotorische therapeut. Runningtherapie vindt plaats in een groep. 

Doel

Het verminderen van psychische klachten (somberheid, depressieklachten en spanningsklachten) door enerzijds de aanmaak van endorfine en serotonine tijdens het hardlopen en anderzijds lichaamsbewustwording, het behalen van doelen, omgang met grenzen en het sociale aspect.

 

Voor wie

  • Heb je moeite om jezelf te activeren of juist te remmen?
  • Ervaar je stressklachten?
  • Ben je soms angstig?
  • Voel je je somber en futloos?
  • Heb je last van een vol hoofd of piekergedachten?

En ben je rond 14 t/m 23 jaar oud dan is runningtherapie iets voor jou.

Programma

Aantal sessies onder begeleiding: 10 keer (1x per week)

Daarnaast worden deelnemers gestimuleerd om thuis ook aan de slag te gaan middels een programma. Naast de sessie onder begeleiding van een professional, wordt ingezet op 1x per week zelfstandig thuis hardlopen. De frequentie is dus twee keer per week hardlopen.

Waar

Prolis, Dominee Creutzbergweg 3, Nijmegen

De training zal plaats vinden in het naast gelegen goffertpark

Intakes

Week van 14- 18 september

Hoe

  • Iedereen volgt een eigen programma
  • In groepsverband wat helpend / steunend kan zijn
  • Hardloop ervaring is niet nodig

Waarom

  • geeft een goed gevoel en meer energie
  • door lichamelijke inspanning vind je afleiding
  • in contact met je lijf
  • trots zijn op jezelf

Jeugdsportfonds

Het Jeugdfonds Sport & Cultuur betaalt de contributie/het lesgeld voor kinderen en jongeren uit gezinnen waar te weinig geld is voor voetbal, muziekles, dans, judo, theater, zwemmen of een andere sportieve of creatieve les.

Ouders kunnen zelf geen aanvraag doen. Aanvragen voor een bijdrage worden gedaan door een intermediair: bijvoorbeeld een leerkracht, buurtsportcoach, sociaal wijkteam of schuldhulpverlener.

Extra info

Inzet lichaamsgerichte oefeningen:

Buiten het ‘standaard’ programma om worden er ook lichaamsgerichte interventies ingezet bij de warming up en cooling-down. Dit kunnen onder andere ademhalingsoefeningen zijn of een bodyscan. Dit vergroot het lichaamsbewustzijn en zorgt voor relaxatie

Loopschema:
Van te voren wordt er een loopschema gemaakt afgesteld op de deelnemer. Dit schema is een richtlijn maar staat niet vast. Belangrijker is om per sessie te kijken hoe het op dat moment met de deelnemer gaat en daarop aan te passen. Dit dient als doel dat deelnemers leren luisteren naar hun lichaam. Het doel per sessie dient haalbaar te zijn om een succeservaring op te doen.

Thuistraining:
Het is de bedoeling dat de deelnemers ook 1x per week thuis gaan trainen. Thuis wordt er hetzelfde programma gelopen als die week bij de begeleidende sessie. Hoewel het tijdens de training onder begeleiding niet is toegestaan muziek te luisteren mag dit in de thuistraining wel als dit extra stimuleert om te gaan. Ook kan er gebruik worden gemaakt van hardloop apps als ‘hardlopen met Evy’.

Groepssamenstelling

Jongeren per groep

Trainer(s)

Bijeenkomsten

Dag, data en tijd

 

Dag              Donderdag

 

Data              start vanaf 24 september

 

Tijd                16:00-17:15 uur

 

Meld je vandaag nog aan

U kunt zich zeer gemakkelijk via onze website aanmelden. Na uw aanmelding nemen we contact met u op voor het plannen van een vrijblijvend klikgesprek.

aanmelden